Na pobočkách knihovny díky spolupráci s organizací Nová škola, o. p. s., probíhá doučování, které je dostupné a otevřené všem dětem, jež potřebují jakoukoli pomoc se školou – od kontroly domácího úkolu, přes podporu při zvládání běžné školní látky až po pomoc s přípravou na přijímačky.
Plavete ve škole? Učte se v knihovně!
Děti nemusí (ale mohou) chodit do knihovny pravidelně, nemusí se předem hlásit, nemusí být ani v knihovně registrovaní, stačí přijít. „Náš program není běžné intenzivní doučování, jsme spíše prevencí, aby dítě ve škole nespadlo do hlubších potíží. Pomoc potřebuje občas každý, chceme, aby byla dostupná a otevřená všem dětem,“ vymezuje program první pomoci se školou metodik programu Michal Kryl a dodává, že častými klienty jsou děti s odlišným mateřským jazykem. „S nástupem ukrajinských dětí do pražských škol počítáme s tím, že i ony využijí naši pomoc. A připravujeme na to i naše dobrovolníky.“
Dobrovolníci jsou nejčastěji studenti středních a vysokých škol. V pravidelný určený čas jednou týdně čekají v knihovně a jsou připraveni poskytnout každému dítěti takovou podporu, jakou potřebuje. To, že dobrovolníci často dopředu nevědí, koho a co budou doučovat a nemohou se tak připravit, jim umožňuje hledat s dětmi cestu k informacím a pochopení společně. Děti tak získávají důležité kompetence pro spokojený život, jako je schopnost se učit, říkat si o pomoc, nebát se chyb a nevzdávat se při prvním nezdaru.
V knihovně děti nacházejí inspirativní a podpůrné prostředí pro vlastní samostatnou práci a vytváří si tak do budoucna studijní návyky. Více o programu Společně v knihovně a přesné časy doučování na pobočkách najdete na www.novaskolaops.cz/spolecne-v-knihovne-o-co-jde.
Hledáme nové dobrovolníky
Máte jeden den v týdnu odpoledne čas? Chtěli byste zkusit pomoci
dětem s tím, co se ve škole nestačí pořádně naučit a doma jim
s tím nikdo nepomůže? Do našeho dobrovolnického týmu hledáme nové
posily. Budeme rádi, když se zapojíte.
Kdo může být dobrovolník? Každý, kdo má zájem. Na
věku a vzdělání nezáleží.
Jakou potřebujete kvalifikaci? Stačí si jenom
vzpomenout, jaké to bylo na základní škole – co vám nešlo, co vás
štvalo, co byste tenkrát potřebovali.
Jaká je časová náročnost? Dvě hodiny jednou týdne
– můžete se ale střídat s dalšími dobrovolníky podle potřeb,
takže nemusíte chodit každý týden.
Co nabízíme? Zapojíte se do dobrovolnické skupiny
s velkou mírou samostatnosti a zároveň silnou osobní a metodickou
podporou. Získáte proškolení a možnost využít supervize. Poznáte chod
knihovny zevnitř. A taky si důkladně zopakujete látku ze
základky:-)
Pokud o tom uvažujete nebo jen potřebujete více informací, kontaktujte prosím koordinátorku dobrovolníků na lucie.paukerova@novaskolaops.cz. Těšíme se na vás.
Zeptali jsme se dobrovolníků:
V čem se doučování v knihovně liší od klasického
doučování, jaké jsou jeho výhody a proč to podle vás funguje?
„Do knihovny se dá chodit jak pravidelně, tak jen nárazově a
dobrovolníci můžou pomoci s pochopením látky nebo jenom
s domácím úkolem. Co si z toho každý jednotlivec odnese je velmi
flexibilní. Navíc vše probíhá v příjemném prostředí veřejné
knihovny. Díky tomu doučování vypadá méně jako další sezení ve škole,
ale spíše jako pomoc od staršího kamaráda.” (Péťa, Lužiny)
„Myslím, že zásadní je ta dobrovolnost na obou stranách. Já
jsem tady dobrovolně, protože vidím smysl v tom pomáhat a baví mě
práce s dětma. A děti sem taky chodí dobrovolně, nemají tady
žádnou docházku, ani žádné od-do, někdy přijdou na hodinu, někdy na
deset minut. Čemu se spolu budeme věnovat, určují samy. Já nedostávám
peníze, ony nedostávají známky. Odměnou je nám dobrý pocit a radost,
když se něco podaří.“ (Pája, Opatov)
„Je fajn, že je to zadarmo, doučování je dneska drahé. Navíc
si myslím, že je pro děti dobré, že sem můžou přijít, kdy chtějí,
třeba jen jednou v životě, když to potřebují.“ (Tina,
Opatov)
„V knihovně mi doučování připadá méně pod tlakem, jelikož
tu nefigurují peníze, je to otázka mojí nabídky a zájmu dítěte, nikoliv
úvazku a platu. Zároveň je to věc samostatnosti a dobrovolnosti, děti se tu
nezapisují, a když přijdou, tak přijdou.“ (Hubert,
Sedmička)
Zeptali jsme se knihovníků:
Proč podle vás do knihovny doučování patří?
Lucie Šebelová, Lužiny:
„Knihovny jsou místem, kde se dají hledat a najít informace, jsou
přirozeným místem setkávání, bezbariérové v každém smyslu slova,
tedy otevřené všem, a přirozeně se tak stávají pilířem vzdělanosti a
vzdělávání, dobrovolnické doučování do nich proto rozhodně
patří.“
Daniela Jelínková, Opatov:
„Doučování do knihovny patří, protože to není škola. Stále
velká část dětí vnímá „chození do školy“ jako povinnost,
jako něco, co se musí každý den – rodiče do práce a děti do
školy. Knihovna není škola – je to otevřený prostor, kam
můžete přijít a zase odejít. Je přátelská!! Děti se cítí bezpečně a
klidně.“
Marta Pilníková, Bohnice:
„Proč doučování v knihovně? Už si ani nedokážu
představit příhodnější místo, kam jakékoliv dítě může bezplatně
přijít, někdo se mu věnuje a pomůže s konkrétním problémem jiným
způsobem než ve škole. Není vázáno žádnou pravidelnou docházkou,
i když mnoho dětí se opakovaně vrací. A nejen kvůli doučování
samotnému, ale i kvůli pocitu, že na něj má někdo
čas.“
Věra Nejedlá, Sedmička:
„Doučování v knihovně probíhá v hezkém, bezpečném
prostředí. Knihovna poskytuje zdroje informací, které jsou okamžitě
k dispozici. Překvapení pro mnoho dětí, že knihovna je a je tady pro
děti. V rámci doučování děti navazují nová
přátelství.“