Vybíráme
27. 11. 2024, superadmin

V podzimních novinkách, které pro vás připravilo Hudební oddělení Ústřední knihovny, se zaměříme na různé podoby biografií respektive autobiografií, které nedávno obohatily náš fond. Sejdou se zde skladatel, muzikolog a světově známý jazzový klavírista.

Klusák, Jan: Místo pamětí

Skladatel a příležitostný herec z období Československé nové vlny byl vyzýván k sepsání svých pamětí dlouhé roky. Do chronologicky psaných pamětí se mu moc nechtělo, spíš uvažoval o zábavnější formě nesouvislých postřehů, ovšem nakonec dal vždy přednost komponování. Až blížící se devadesátka a dobrý přítel, publicista Pavel Doucek, situaci změnili. Oba muži spolu v nedávné době vedli bezmála třicet rozhovorů, výsledkem je víceméně souvislý proudu historek, vzpomínek a názorů. Hlas tázajícího je omezen pouze na krátké úvody kapitol, samotné otázky zůstávají skryty ve prospěch volně rozprávějícího Klusáka. Ten hovoří o věcech osobních i pracovních, o přátelích i nepřátelích, vzpomíná na dětství, první skladatelské úspěchy a vzory i na pozdější spolupráce ve světě hudby, filmu i divadla. Kniha vyšla vlastním nákladem a je neprodejná.

PŮJČTE SI

Kamen, Jiří: Bandita pro brněnskou baladu

Na podobně neobvyklou notu vsadil i Miloš Štědroň, tvůrce známé Balady pro banditu. Jeho partnerem při vytváření pestré mozaiky rozhovorů, vyprávění a anekdot, se stal spisovatel Jiří Kamen. V originální publikaci dojde – jak praví podnázev – na probírání Divadla Husa na provázku, humoru, hudby a Štědroňova života. Toho můžete znát nejen jako skladatele, ale také jako muzikologa a znalce Janáčka, vysokoškolského pedagoga, literáta, divadelníka a konečně i karatistu. Při čtení se postupně skládá obraz rodinné historie, hudby a divadla. Relativně běžné biografické úseky ozvláštňuje zahrnutí vlastních Štědroňových literárních textů a divadelních her plných svébytného humoru. Třeba o tom, jak se málem potká Tomáš Garrigue Masaryk a Janáček v Brně, zatímco jim k tomu zpívá sbor Masarykových obdivovatelů.

PŮJČTE SI

Mehldau, Brad: Formation

Poněkud odlišné mládí prožil jazzový klavírista Brad Mehldau. Odehrávalo se ve Spojených státech v 80. a 90. letech a definovala ho silná závislost na drogách, se kterou se Mehldau dlouhodobě potýkal. S odstupem času se z nepříjemných vzpomínek stal dobrý námět na knihu, která zdařile balancuje na hranici autobiografie a bildungsrománu o přechodu z dětství do dospělosti. Kromě složité a málem smrtící závislosti Mehldau poutavým introspektivním jazykem popisuje relativně šťastné dětství v adoptivní rodině, komplikovaný vztah s vírou i s vlastní sexualitou či manipulativní partnerské i přátelské vztahy. To vše je zarámováno vyprávěním o hudbě a hudebnících, o literatuře, spisovatelích či literárních kriticích, zkrátka o osobním kánonu toho, co Mehldaua intelektuálně a hudebně ovlivnilo.

PŮJČTE SI

Připravil Jiří Slabihoudek, Hudební oddělení Ústřední knihovny

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační obrázek Pixabay.com.