Vybíráme
13. 6. 2024, superadmin

Městská knihovna v Praze a Ústav formální a aplikované lingvistiky MFF UK vyhlašují literární soutěž, která probíhá do konce srpna 2024.

Z-AI-mavý zločin

Možná jste si už také hráli s velkými jazykovými modely, možná už to zkoušíte a chtěli byste poměřit síly s ostatními. A třeba vás jenom zajímá, jestli stroj dokáže napsat povídku, která obstojí v konkurenci „živých“ autorů.

I nás to zajímá. Zkusili jsme to v soutěži „Přicházejí z-AI-mavé časy“ a porotci se shodili, že i když některé povídky byly zajímavé, v tomto kole na plné čáře vyhrál člověk. Nicméně kromě odpovědí se objevily i nové otázky, na které dál hledáme odpovědi, a které by mohly tento poměr změnit. A nedokáží nové modely, které mezitím přišly na trh, něco víc?

Tak sedněte k počítači a osedlejte svou umělou inteligenci a nechte ji stvořit příběh, který byste sami napsat nedokázali. Jsme zvědaví, jaký „Z-AI-mavý zločin“ pro nás jazykové modely připraví.

Soutěžní práce odešlete na e-mail jarmila.kasparova@mlp.cz a do předmětu uveďte Z-AI-mavý zločin. Do emailu nezapomeňte uvést své jméno a příjmení. Uzávěrka soutěže: 31. 8. 2024.

Tip! Stáhněte si pravidla soutěže. [PDF, 295 kB]

Pravidla soutěže:

  • Do soutěže přijímáme povídky v českém nebo v anglickém jazyce vytvořené s pomocí AI (ChatGPT, Copilot, Gemini, Claude a další). Povídky, které přijdou v angličtině, přeložíme do češtiny pomocí překladače Deepl.
  • Povídky musí být v žánru detektivka, thriller.
  • Maximální rozsah povídky je maximálně 5400 znaků včetně mezer (tj. 3 normostrany).
  • Každý z účastníků může do soutěže poslat pouze jednu práci.
  • Své příspěvky pošlete psané v textovém editoru (s příponou .doc nebo .docx).
  • Soutěžní příspěvek musí mít dvě části – v jednom souboru bude samotná povídka, ve druhém souboru technická dokumentace. Zde poprosíme o tyto údaje:
  • Nakolik se cítíte být autorem? (V procentech).
  • Kolik toho víte o AI? (pracujete s ní běžně nebo jste to zkusili víceméně poprvé…)
  • Jaké máte zkušenosti s psaním beletrie? (nikdy jste nic nepsali, jste spisovatelé…)
  • Jaký model AI jste použili? (uveďte případně i verzi: např. GPT4o, Claude 3 sonet…)
  • Jak se vám s AI pracovalo, co vás překvapilo, kde jste ji nedokázali pokořit?
  • Kompletní přepis vaší komunikace s chatboty (pokud to model umožňuje, stačí odkaz – jen konverzaci pak nesmíte smazat), nebo text zkopírujte a vložte do souboru. 
  • Soutěžní práce odešlete na e-mail jarmila.kasparova@mlp.cz a do předmětu uveďte Z-AI-mavý zločin. Do emailu nezapomeňte uvést své jméno a příjmení.
  • Zasláním soutěžního příspěvku účastníci udělují souhlas Městské knihovně v Praze k případné tiskové reprodukci ve sborníku, redakčním úpravám a zveřejnění díla na webových stránkách Městské knihovny v Praze a také k tomu, že technické informace můžeme podrobit dalšímu vědeckému zkoumání a výsledky případně zveřejnit. Uzávěrka soutěže: 31. 8. 2024

Pár tipů a vysvětlení

Soutěž vyhlašujeme, abychom získali data pro některé naše hypotézy a ověřili si několik otázek. Kromě jiného nás například zajímá, jakým způsobem autoři s jazykovými modely pracují, jestli je rozdíl v použitém modelu a jaký je rozdíl, pokud texty vznikají v češtině nebo v angličtině. Chceme vědět, jakým způsobem jazykové modely strukturují vyprávění, pokud od začátku vědí, kdo je pachatel, a zda dokáží udržet tajemství. Navazujeme tak na výzkum, který jsme provedli s povídkami z předchozího ročníku (Přicházejí z-AI-mavé časy).

Co nám předchozí ročník naznačil? Zde je pár tipů, jak dosáhnout lepšího výsledku:

  • Pracujte postupně. Jazykové modely nemají prostor pro přemýšlení – po zadání otázky ihned začnou odpověď psát. Nechte je tedy, aby měly prostor se zamyslet. Místo promptu „napiš mi povídku o tom, že vrahem je zahradník“ začněte „Pokud bys měl napsat povídku na téma „vrahem je zahradník“, jakým způsobem by bylo potřeba vystavit děj, aby byl pro čtenáře napínavý a aby do poslední chvíle netušil, kdo je pachatel?“ a teprve poté nechat jazykový model pracovat.
  • Buďte v zadání konkrétní. Nepoužívejte prompt „napiš povídku o…“. Jazykový model v takovém případě většinou nabídne jen popis děje. Specifikujte v promptu, co chcete, aby povídka měla: „napiš povídku o… Ať je povídka ve stylu XYZ, používej ABC, dodržuj DEF, nezapomeň na GHI…“
  • Vylepšujte text tak, aby vypadal jako skutečná povídka, a ne jen popis děje. V textu používejte dialogy (povídky bez dialogů skončily prakticky všechny na posledních místech), začněte příběh vyprávět tak, aby čtenáře vtáhnul (přeskočte zdlouhavý úvod a začněte rovnou na začátku akce, uprostřed akce nebo třeba dialogem), nebojte se navrhnout lepší pointu, než vymyslí téměř vždy moralistický a optimistický jazykový model.
  • Redukujte opakování. Jazykové modely mají tendenci to samé říct několika větami, zejména pokud jde o konce povídek a morální ponaučení.
  • Nepřistupujte k práci s konkrétní představou, jak má text přesně vypadat. Velmi pravděpodobně pak budete spíš zklamaní. Lepší formou spolupráce je nechat jazykovým modelům určitou volnost a místo „chci, abys napsal přesně XYZ“ pracujte ve stylu „z těch tří možností XYZ, které jsi navrhl, je nejlepší varianta X. Pokračuj dál v tomto duchu.“ Nebojte se stejnou otázku položit několikrát, dokud nenajdete možnost, se kterou budete spokojenější.
  • Zároveň není naším cílem nahradit lidské spisovatele – zjišťujeme, kde jsou slepé uličky, ale i kde mohou jazykové modely pomoci k lepším výsledkům, a kde má smysl tento nástroj využívat.

Dost nás zajímá, koho si AI vybere nejčastěji jako zločince :-)